Fabulous fc

Tuesday, March 3, 2009

Elsa who??

Elsa Schiaparelli...one  great women designer,mengikuti jejak langkah Coco Chanel. Terkenal sekitar 1920 an dengan rekaan beliau yang cukup surrealis. Gemarkan rekaan2 yang pelik,taksub kepada binatang untuk menjadi sumber rekaan beliau..pereka pertama yang memperkenalkan zipper warna senada pada rekaan baju,serta perintis kepada penggunaan warna2 terang.! 'shocking pink'-nama warna tersebut telah dicipta oleh beliau sendiri. 

terpanggil saya untuk menulis tentang beliau  ialah kerana beliau merupakan antara pereka yang pernah menjadi idola serta menjadi sumber inspirasi saya dalam melahirkan rekaan, kalau tak silap saya dalam tahun 1998..(takde da gambar baju2 tu)

sebelum saya lupa,beliau pereka pertama yang memperkenalkan pelapik bahu(shoulder pad)pada rekaan pakaian wanita..genius kan?

ni lah dia Elsa Schiaparelli..(dari jauh nampak macam Maria Tunku Sabri/jln2 cari makan, lak!)
beliau jugak yang memulakan rekaan jaket terbalik yang kemudiannya dicedok idea tersebut oleh Karl Lagerfeld dan yang paling terkenal ialah jaket yang dipakai oleh Celine Dion di anugerah Oscar,direka pulak kembali oleh John Galliano..

dan sebab saya menulis pasal kak Elsa ni pun sebab pada pertunjukan Fall/winter 2009-2010 by Dolce&Gabbana, mereka telah mengambil Elsa sebagai ikon dan 'meminjam' elemen penting beliau pada koleksi mereka..
skaf leher yang berbentuk tangan diadaptasikan dari gaun malam Elsa yang merupai seperti ada dua tangan memeluk tubuh(nak cari gambar baju tu tapi tak jumpa)

perhatikan persamaan silhoutte yang ditampilkan
terutamanya-balloning sleeves/leg o mutton+head scarves


bahu yang besar dan pinggang yang kecik-key look!

love this look!!

Dolce&Gabbana..yang bestnyer mereka terang2an menyatakan koleksi ini  adalah tribute kepada Elsa..like what i did on my couture noir-tribute to Coco/Karl..

to all fashion students and new comer,checkout this particular collection and learn how these designer borrow and copy,the elegant way...if u guys know what i mean..(faizal hamid? say something..)

agak2 nanti ada tak pereka2 muda tempatan yang mengambil saya sebagai ikon fesyen dalam merekabentuk rekaan mereka??
ke dah ada kot yer??

11 comments:

Ikmal Arif Azami said...

insyaallah ader la abg rizalman..

Sophie Creations said...

dah ade kot...sbb byk new designer skarang kdg2 tgk mcm rizalman punye design..

Unknown said...

i especially like the last runway look. Kindda extreme, but it really is something.

p.s. I don't know lah, but hey, why not you share some fashion tips for males. I've been dying to get some fashion tips yg suits malaysian climate. we can't possibly wear the cardigan and knit when we're in malaysia, can we? Just a suggestion though.

rizalman atelier said...

fashion chick,you are very observant...me like

rizalman atelier said...

pegi tgk wayang kan sejukk..masa tu la leh melaram(walaupun dalam gelap,orang tak nampak..fashion is all about self satisfaction,self confidence=syok sendiri)

Anonymous said...

betul gak kata si helmi razali tue...
byk fesyen utk perempuan jerk...
nak tau jgk fesyen utk lelaki...

MyNewJourney said...

tgk wayang ek..betul tu..time tu je nk melaram baju ala2 winter gitu..

emaiyl said...

lelaki kalau lagi simple lagi macho..lagi meraban lagi poyo!

afiq said...

who's your fav model mr rizalman?

Sophie Creations said...

i'm very observant...? ehehehe..
yeaahhh..coz i'm fashion student & pernah practical kat ur butik...;o)

:: LadyVerde + Mr.Doc :: said...

how bout valentino??
selain mademoiselle coco chanel, i heart valentino...tp im not a fashionista pon...just adore their design, attitude n life!