Fabulous fc

Wednesday, February 17, 2010

bengong

hari ini saya jadi bengong. Bengong sebab telalu lama terperap di rumah. Macam tapai basi.Cuti selama 5 hari merupakan satu penyeksaan. Malaysia memang negara yang makmur,makmur dengan cuti perayaan. Walaupun 'satu' Malaysia tapinya hari cutinya 'beribu'. Sebagai seorang majikan ini adalah satu ancaman. Gaji jalan,tapi takde pekerja datang bekerja. Disebabkan itu juga saya jadi macam mak yang kehilangan anak kecil. Kerja berlambak di pejabat dan bengkel menjahit tidak dapat diatasi kerana cuti2 ini. Ini tak termasuk dengan cuti tahunan yang hampir 21 hari seorang.(itu belum lagi makcik,nenek,atuk bapa saudara meninggal serta cuti-cuti sakit yang selalunya berlaku pada hari jumaat sebelum hari minggu tiba,,pandai sungguh kuman tu menjangkitinya..hmmmm???)

Sejak dari dulu lagi saya memang tidak suka pada cuti. Cuti adalah musuh. Musuh utama.(nasiblah saya tak jadi perempuan,kalau mengandung pastu cuti bersalin selama 2 bulan,alamatnya saya bukan jadi bengong lagi, mungkin bengong bin baghal,takpun gila meroyan).

hari jumaat 26/2/10, cuti lagi. (hari maulud nabi muhammad saw).

BERSEDIA UNTUK MENJADI 'BENGONG'.

30 comments:

Mrs.Sheikh said...

haha...saya ingatkan saya sorang aje bengong. mmg cuti lelama amatlah melemaskan kiranya kita duk rumah aje,boleh naik sawan kan..
itulah malaysia.. terlampau byk cuti :D

Ilham Utara said...

sabar la ye en Rizalman apa nak buat dah Malaysia kita kan negara makmur berbilang kaum... kadang2 kita punya pojek pun terbantut dek cuti ni... agaknya sebab tu kot ramai pekerja asing suka kerja kt tempat kita kot yela cuti byk gaji jalan kan...

MarlissaMusa said...

alah..kan best bercuti..hehe..tapi kalau jadi majikan memang la tetiba jadi bengong jap..gaji jalan..kerja tak siap *__~

Nidza said...

saya terpaksa jadi bengong bila company memaksa kami mengambil cuti selama seminggu...nanti raya puasa pun kena cuti selama seminggu...

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

gila meroyan eh???
hehehehe...
cuti tue sgt menyeksakan...
hahahaha...
lagi2 taukeh...

asilahmuhajer said...

saya pun tak minat cuti panjang sangat. bagi saya, cuti sabtu ahad dah cukup bagi saya.tapi dah kerajaan nak bagi cuti, maka terima la dengan rasa syukur.

Ms. Omey said...

kalau ikutkan pekerja memang suka cuti banyak2 ni. dah la keje cuma 5hari seminggu. that's why mostly private sector still working on saturday. kalau tak memang tak siap laaa keje jawabnya..

nick_eza said...

its ok la cuti..boleh jgk encik rizalman tenangkan fikiran,rehat dr segala kerja..blh luang mse wif the cute boy umar hihih..

p/s cuti x dtg selalu & x semua org boleh hadapi cuti dgn tenang,ade saja hal menganggu hihi

Adlina Husaini said...

salam en rizalman sedara siti hajar :D saya suka cuti hehe

intan payung said...

cuty lame2 mmg buhsan la..nuthing to do.. erghhh T_T

Parisian girl said...

hahahahahaha!this post is the funniest!ya,i feel you.boring kan?

inuncoda said...

BENGONG?
haha..
nasib x bingai!
Spend la ur quality time ngan Umar..
buat xtvt berfaedah cket..
pi la memancing ke,water park ke..
che wahh!! bhagian mengajo perabih duet..
26/2 ailaik! my mum besdayy n coti! beshh..

P/s: Ari2 Bengong coz ari2 Cuti! :)

~*mrsnzam*~ said...

keja surat kabar tada cuti..satu hari je dapat... kalau dapat cuti bnyak kira besyukur sngt cos bole teman baby kat umah. :)

Cleo the Cat said...

memang betul! Cuti juga amat menggemukkan. i ate a whole ritter sports today.

Lazyf... said...

same to me coz cuti2 ni la yg membuatkan pergerakan sy tbatas...

Nur Aisha said...

agak r kan.

Izan said...

bg pekerja.. nikmat cuti lama2 ni... ni lah masa nye bagi yg bkeluarga nk bkumpul.. pi holiday... balik kg.... best..best!!! asyik keje je 24jam, xbest gak....duit bkn leh bawak ke kubur hihih
hidup ni kejap je... jadi setiap saat yg ada ni kena lah di mamfaatkan bersama keluarga...

shahlin said...

apa lgi tuan haji, ni la time nk layanzzzz bozzz kecik kat umah kan

ibriz said...

bos bengong time cuti, pekerja bengong time kerja. tapi bos lebih sikit bengongnya, nak2 akhir bulan:( SAMALAH KITA BOS...

ツbieaz@bie Azreenaツ said...

YupZZzz u rite..
memang bertambah2 bengong lebih2 lagi wat bisnis sendiri!!
paham sangat situasi macamne..serupa la kita :(

Tapi bagi pekerja saat2 nie la mereka nanti2kan...gaji tetap jalan!!
Alamatnya...
Sabar ajela jawabnya...

Kat sini cuti panjang memang tak ada
paling panjang pun 2hari..
cuma pekerja2 aja yang sesuka hati menyambung cuti!!
Xsakit..Xada hal yang penting..mereka wat2 ada!!
Mula la wat muka seposen.Tue la PL mereka.
Nasib bek aku xsakit jantung duk layan karenah mereka...

TAKE CARE ;)

haniekunie said...

haha!! hari ni selsema.. tapi post ni bagi i rase sihat sket.. hehehe

minamie said...

hehehehh..i luvs holidays..leh rest, x yah pikir pasai keje..leh g holidays..YAHOO..ahaks coz am employees bukanyer boss..:)

a/way enjoy ur holidays MR Rizalman.jgn bengong2..:)

labizzwkshop said...

lu sama dengan gua,cuma bleh ajar gua jahit butang tak?selalu tersasar la.mak gua tukang jahit..heheheh

ratna said...

rizalman.. cuti tu best per.. tp politik cuti ada di mana2 tempat keje. ada yg tetiba jer mc atau EL hari jumaat atau isnin.. nak gaji yg berkat harus la jujur dlm bekerja.. jgn ngelat2.. saya ingatkan diri saya sendiri juga. betul tak?

~RYN AVI~ said...

cuti r best..~ negok i.~
ari2 cuti..~ huhueee.~
best jew.~
neway follow blog i.~
slamat berkenalan.~ ngeh..~
neway kat saner adew keje kosong.?? gerenty i ag byk amek cuti.~
hehehee

[i.l.y.a] said...

live your best life bak kata oprah. boleh jalan2 cari jodoh. :p

m(o_O)is moois said...

http://mooismoois.blogspot.com/

Mari sokomg blog tempatan...hehe

~Kak AZZ~ said...

hehehehe....Cuti lelama ni mmg bestt...Tp bila nak masok keje balik semula tu...punya la susah nak dapatkan mood....

Selamat bercuti lagi minggu depan...ekekeke....

zailizazainal said...

awak-awak semua yang mungkin solo, rasa bengong la cuti, cam makcik ni anak2 ramai, lom masuk mak mertua, ipar duai yang ambil kesempatan buat kenduri kawin, hari jadila,,,,, naik buaila.....rasanya cuti tu.. rasa tak rehat pun terkejar ke sana-sini..penat...memang bengong.....bengong sebab penat melampau,,,,,aduh,,,,bila nak cuti panjang lagi,,,,,

MarDiah said...

spent with your son lah... it's worth it.. bl dah sibuk gilerr sampai xde masa utk dia, nanti x nyesal saangat..