Fabulous fc

Tuesday, November 9, 2010

london-paris-rome

siapa yang tidak suka bercuti kan?. Kalau boleh semua orang ingin melihat dunia. Allah jadikan muka bumi ini untuk dijelajahi oleh hambaNya bagi diperlihatkan kehebatanNya mencipta alam semesta, manusia, lantas sekaligus kebijaksanaan yang dikurniakan pada setiap insan untuk memperindahkan tamadun serta budaya masing2. Tidak dapat saya nafikan, bumi eropah antara yang paling menonjol dari segi ketamadunan,lanskap,senibina,budaya dan sudah semestinya reka hias pakaian(fesyen).

Maka dengan sebab itu saya kerap berkunjung ke sana. Kalau boleh setiap tahun harus menjejak kaki di situ. Fashion was born there. Gaya mereka, pereka2 fesyen mereka..semuanya handal2 belaka. kenapa ya?. Pastinya kerana fesyen adalah ruji masyarakat di sana. Fesyen dianggap sungguh sacred, hingga ianya adalah suatu tradisi yang tidak boleh dibuat bahan mainan maupun gurauan. Maka dengan sebab itu, lahirlah dunia 'haute Couture'. Saya pasti ramai yang pernah mendengar perkataan Couture? Ya, kini di malaysia pun perkataan itu memang sudah terang2 digunakan di sana sini. Tapi adakah anda tahu maksudnya??
Couture yang membawa maksud jahitan, adalah satu tradisi pembuatan pakaian mewah yang memang sudah begitu sinonim dengan negara perancis, khususnya Paris. Pembuatannya amat berkualiti dari segi jahitan yang kemas, fabrik yang bermutu, potongan yang flawless serta sudah semestinya rekaan yang dramatik. Walaupun saya ketika belajar tidak didedahkan sangat dengan teknik sebegini, namun dengan inisiatif sendiri, kerap berulang alik ke Paris bagi mendapatkan ilmu teknik pembuatan hanya dengan melalui window dressing beberapa couture house disana. kagum! terpesona serta hormat yang tidak terhingga kepada para couturiernya. Kerajaan Perancis juga mewujudkan satu badan untuk memantau para pereka fesyennya yang bernaung dibawah sebarang label couture bagi menjamin kualiti serta tradisi negaranya. Hebat kan?

Malah dari peringkat institusi fesyen lagi para pelajar sudah didedahkan dengan perkara ini, yang fesyen bukannya suatu bidang gurauan tetapi adalah satu profesyen yang dipandang mulia (jika anda berjaya). Para pengkritik fesyen juga lantang bersuara demi atas alasan bagi menjaga budaya dari pudar menjadi rekaan yang murahan. Setiap pereka disana akan menggigil ketakutan menunggu respon serta berita di dlam suratkhabar smada rekaan mereka dipuji atau dikeji..sehingga Valentino yang sudah bergelar couturier hingga berdekad lamanya tetap akan merasai perasaan seperti itu. Begitulah betapa besarnya suara pengkritik fesyen serta penggunanya yang akan menentukan pasaran bagi setiap musim rekaan. Fashion Week merupakan medan bertarung untuk kekal di dalam bidang ini. Samada anda mampu menjual koleksi kepada gedung2 besar(bagi koleksi pret a porter) ataupun mengumpul pelanggan2 yang mampu membayar ratusan ribu ringgit untuk sehelai gaun(bagi koleksi couture). itu adalah satu pertaruhan. Apatah lagi dunia serta pasaran fesyen didominasikan oleh wanita yag begitu berpengaruh-Anna Wintour(pengarang majalah american Vogue). pengaruh beliau amat besar hingga kesemua pereka akur dengan segala komentar beliau bagi mendapat review yang baik darinya,sekaligus meningkatkan jualan barangan fesyen mereka.

TETAPI!( tolong tukar mood dan baca laju sikit).

keadaan sebaliknya disini. Di Malaysia negara ku tercinta. Fesyen menjadi bahan jenaka. U must be joking! designers.. What on earth are you guys were thinking!!. Masing2 berebut2 mendabik dada mengelar diri masing2 couturier..cuba selak sikit baju, oh my goodness!! kemasan dalam seiring dengan ketidakkemasan di luar baju. This is what you called Couture?? you must be kidding fellows!. and yet they dare to parade the creation on a runway?.(to make things worst,ada pulak yang bawak gambar sendiri dalam frame..haloo! this is not a funeral or an obituary moments. please take things seriously. Kenapa terjadi macam ni??. Kepada para media pulak langsung tidak mengkritik rekaan..semuanya cantik belaka! have a bit of opinion and jangan takut berkata benar..kerana kebenaran saja yang akan membawa kebaikkan kepada semua pihak. Come on.. we need to wake up dreamers.. have some respects to this field. I've come a long way untuk jadikan orang melayu sebaris dengan bangsa lain dalam bidang ini..You can me Dajjal Fesyen( devils wears Prada), but this devil has put a lot of effort to make our bangsa dipandang tinggi dalam bidang ini..i have right to say things yang i rasa tak kena kepada bangsa sendiri, bukan untuk menjatuhkan ,tetapi untuk memberi kesedaran bahawa we have a mission. Think about what u guys did to your own bangsa? Do you know that people are laughing about malay designers' creations?? jangan hanya setakat menerima pujian dari sahabat anda yang dua tiga kerat itu,menandakan anda sudah berjaya mengeluarkan rekaan yang menarik. That is not the benchmark. Sebab itulah minggu fesyen sudah menjadi ibarat rumah terbuka hari raya.(tempat berkumpul para pereka fesyen). Fashion is business. And also for those who is taking advantage on the designers..please find your own league. And please dont let me start on peniruan..design tiru,tapi workmanship tak tiru sekali. Kepada penternak baka pereka2 fesyen yang gila glamor sebegini..i have one peribahasa for you, cikgu kencing berdiri,anak murid kencing berlari.



"Umar! lets pack our things and have a great vacation in Europe..sini panas, sepanas asap Gunung Berapi Merapi".






"dah babah.. is Louis Vuitton alrite with you?"
"good boy,at least you have a good taste".


p/s: syukur dapat lagi pergi ke Europe..tak payah nak susah payah bawak portfolio untuk ditemuduga semata2 untuk ke sana. Inilah namanya rezeki bagi orang2 yang telah 'berhijrah' dari zaman gelapnya.

p/s: this picture is not from google,they are mine. bongkak.

p/s: a couture workshop is to have at least 40 artisans, bukannya hantar dekat tukang jahit bangla dan letak label couture. fyi.

92 comments:

aitotyati said...

ikutttt

Tiq said...

Wow,Rizalman bljr teknik2
drp window shopping je..
All the best then,moga2
dpt rekaan yg lagi masyhuk.

Khairulius said...

Jika melemparkan komen dan kritikan kepada anak bangsa sendiri dianggap sebagai menjatuhkan bangsa sendiri, sudah lama Dr MAHATHIR dianggap sebagai perosak bangsa dan dengki bangsa sendiri, sementelah dia secara beraninya dan lantang melemparkan kritikan demi membangunkan bangsa. Adakah dengan menggelarkan MELAYU MUDAH LUPA dia layak dianggap sebagai perosak bangsa? Sedangkan deretan kemajuan sudah digapai demi kesenangan ank bangsa sendiri.

PSO said...
This comment has been removed by the author.
hatim a.r said...

hah finalyyy!looking at the recent BDA show during mifa pictures sungguh disappointing.the so called couture was poorly made,boleh nampak benang terjulur.the ready to wear pulak not really wearable. T_T so kudos to u for this post

Adeeb Zulkifli said...

this post is brilliant! love it!

FazMelati said...

part yang 'TETAPI!(tolong tukar mood dan baca laju sikit)'
hahh, memang i baca laju2... hmm,. sabarlah...

part yang beg LV tu caption dia best! =)))

seronok baca blog u =))

As-Salahuddin Smart Tahfiz School said...

awesome! *buat mulut macam baby dalam iklan Celcom!*

eleanor said...

why don't you start your own academy?that must be great kan?
:)

achik ezam said...

sana sini minggu fesyen...

sana sini muka yg sama....

sana sini design pon dekat2 sama...


hrmmmmmm....


syok sendiri????

I_Hate_Lolipop said...

hahaha...bongkak tu tak tahan.

kan? sepatutnya kena ada magazine yg ckp artis ni x cantik, baju ni buruk.tapi xde. yg ada kisah artis cerai berai je. buhsan~

..nOWa.. said...

good luck!

Anonymous said...

siyes sker tgk beg2 LV tu.. byk plak tu... ntah brape harege nye yek.... aaahh... teringin gile tp thn je la.. xkn nk beli yg x ori.. cm x best je...

yus said...

luv ur blog tp mmg u sedikit bongkak(u y kata) hahhahha...:)

Aida Jasmeen +60196239936 said...

wow. i heart your write up here.
words has spoken enough about how our malay culture like. A small complimentary seems like a HUGE or humongous victory. selepas itu mendabik dada dan lupa diri.

critics, some people cant take it, even from whoever the resource may be, worsen if its from the orang2 muda atau junior, they will say " who are you to criticize me? " but sometimes, things cant be seen, are visible to those who can see this.

i like to agree on all statement you said here. i wish.i wish everyone in the beauty industry read about this. interpret.understand.improve themselves.and remind our self to be better and not bein relied on the complimentary and moved out from the comfort zone.

btw, i love your work ,really. if one fine day, i shall hire you to do the desired dress of my dream. :)

farah che ros said...

awesome !
you are my inspiration !
and thats what other people should do.malay especially..
=D
keep it up ur gud job !
luv u moreeee..

israq said...

EXACTLY! u read my mind! have a pleasant journey to europe.

Madam Sooyaree said...

your luggage memang mantap! flaunt what you have! :D

Fiebie said...

ada orang dari gedung kain yang sangat besar cakap lah, you ada memburuk-burukkan nama designer-designer muda kat sana.

betul ke?

itu kira komentar jugak ke?

ratna said...

mari la ke london.. cuaca mmg dah makin sejuk..skrg berangin & sejuk giler.. tak lama lagi mesti ada sale giler2 punya sbb nak krismas.

Anonymous said...

baek punya bongkak...

bahasa Sabah iaitu suku kaum Sungai: bongkang yang disebut bungkak bermaksud ketiak! hehe

[s][u][e][h][a][n][n] said...

syoknyer nak pi oversea..cantik bag2 tu!

preloved collections said...

nak itut.......hehehe

Miesya said...

I'm Proud of u!! yes!! apa yg u ckp tu semuanya benar. Rasa mcm nk menitik air mata bangga bila baca ur entry... so proud of U!!

NenetPenne (NP) said...

haaa since u cakap pasal menda ni kan...oooh baju nikah i..damn... pegilah kat tukang jahit tersohor kat pertama kompleks tu... tulah pertama dan terakhir... i tak rasa dia yang jahit tapi disuruh entah sapa2 jahit baju i tu... indah khabar dari rupa... malas nak letak nama, kang letak nama, i yang miskin ni pulak kena saman..

satu lagi, my sista tempah satu baju kat designer tersohor laa jugak...ooooh double damn, sungguh tidak kemas jahitannya..entah siapa lah yang diupah untuk baju yang kita upah dia jahit tu..

sekali my sista tak nak baju tu, so dia kena ganti kain yang sebijik dgn kain asal yang dibuat baju yang tak menjadi tu..

kalau betul2 nak jadi designer, jadilah designer yang betul2... ni harap sekadar nama jer gah tapi hasilnya hampeh....

mierafaziera said...

betul ckp U tu.....i tgk fesyen in Malaysia nih stereotype!!ikut musim, kalo sorang start wat design mcm ni,designer lain pun ikut sama jek, kaler dgn beadings je lain, tapi pattern tetap sama....mcm x de idea taw!!tapi koleksi bag u nak ber"vaca" dgn Umar sgt best!!sket lagi bleh jd Kimora u olssss!!!!:D

Quiyah said...

saya mau satu bag LV itu boleh???

ahaha, kidding!

have a good vacation!

Pa'e said...

mr rizalman, ape komen u pasal IFF?
btw..nak satu LV..ekekeke..(macam dapat je)

D'lla said...

wahh..ni baru tau disebalik what is fesyen..tenkiu for that:) like it..i just arrive uk hik3

The One and Only said...

walawei.....LV bnyk gilos tu, campakla kat makcik satu wei.....
Good Luck to you!

emy/mamasuri said...

ahh..lv tu..
pelengkap segalanya..
cukup dah..

hunny d bunny said...

Rizalman,

I think for sure U dah banyak koleksi LV kan kan kan??? emmm bagi lew suvirnier kat hunny 1... kecik pun x pa..I likeeee janji dari RIZALMAN.... ada berani??? hehehehe

BTW, kalu cek nak mintak U jadi cek punya ID, agak2 cek mampu x?Cek pun orang UTARA gak

Edi said...

I LOVE THIS POST! sanagt2 setuju apa u ckp tu encik rizalman!

Anonymous said...

mmmmm... a good info..share la pics Fashion Week kat sane...

Zya Amalis said...

Komen yang memberangsangkan...panas2x..sepanascuaca kat afrika..hahaha..

Love ur entry..keep it up to make me laugh...hahaha...

Mommy of Fiona et Thalia said...

so true! how come they are brave enough to claim themselves as "Couture"? Banyak kali "belek" so-called-local-designers couture collections. tp jahitan senget sana sini, takde kesinambungan corak. Kata couture!

Unknown said...

Saya cuma nak comment part yang laju tu sahaja... Bagi saya konsep MIFW memang salah.. dari venue hinggalah ke konsep penganjurannya. MIFW tidak digunakan sebagai platform untuk menjual dan memperkenalkan koleksi terbaru (Ready To Wear). Selalunya minggu fesyen dihadiri oleh international buyers dan media serta Trade Show.
Di Barat untuk memasuki fashion week, setiap designer perlu melalui proses saringan oleh Fashion Council dulu. Bukan senang nak lepas tau dan ada nama besar yang pernah kena reject.

Berlainan pula disini MIFW/MIFA tu dah macam fashion show shopping complex dan show syok sendiri. Inilah masa untuk tayang sapa punya baju paling merelip-relip dan berwarna-warni. Paling sedih saya tengok bila ada designer bumiputera buat baju pendek nampak betis, paha dan terbuka disana sini! Sebagai orang Melayu saya rasa segan dan merasakan yang mereka tidak menghormati akan sensitiviti budaya masyarakat Melayu lansung karya seni mereka nampak murahan...

Saya rasa pereka2 ni tak faham siapa target market dan konsumer mereka. Mungkin ada juga yang tidak faham rekaan sendiri. Yang saya nampak mereka buat design untuk glamor dan sedap buat artis melaram untuk keluar majalah dan red-carpet. Sedih sekali kerana dalam diam mereka sebenarnya membunuh industri fesyen tempatan.

COUTURIER!! (hah ni satu lagi).. berani mampus mengelarkan diri "COUTURE" Ayat ini boleh digunakan jika mendapat pengiktirafan dari "Chambre Syndicale de la Haute Couture". AWAS!!! perkataan couture ni bukan sebarangan ayat yang boleh di buat main! kalau tak percaya cuba google perkataan couture dan buat research sendiri...

Well done to Rizalman for this posting - kita bukan nak memburukkan sesiapa cuma ingin mengkritik, menegur dan berkongsi ilmu berdasarkan pengalaman, saya rasa terkilan sebab bila dah ada peluang untuk buat event macam ni end-up jadi benda yang tidak mendatangkan hasil dan bahan gelakan.

TAK SALAH MENEGUR UNTUK KEBAIKAN!!!

Anyway have fun in Rome, Paris n London...

Bieaz said...

Memang da best pergi trip.Tiap2 tahun pergi pun tak rugi sebab boleh dijadikan rujukan dan dipelajari apa yang ada kat sana.

Nie la perbezaan diantara melayu dengan barat.
Dilempar je kritikan dah tak berpuas hati mula la wat2 muka. Tak menerima apa yang ditegur malah menyumpah balik..
LOL!! Baru setahun jagung belum lagi berdekad2 dah tunjuk diri hebat... Hebat pun ntah ape2 setakat ciplak dahtu hasilnya OMG!? hampeh :(
Takde la seperti kat barat jika dikritik tak gak melenting malah diterima segala kritikan dijadikan pengajaran.

Overall, sangat2 setuju u cakap!
I'm proud of you.Sangat2 berani.. BRAVO! :)

mukhriz said...

salam,

pertama kali saya teruja untuk membuat komen....saya setuju dgn pendapat saudara mengenai istilah "couture".....di malaysia perkataan ini bagai tiada erti...pereka busana datang bagaikan aliran air...tp mereka tidak memegang tanggungajawab sebagai pereka seperti mana maksud perkataan pereka...bagi pendapat peribadi lebih ramai sebagai pencantik@pengubah busana...layaknya seperti tukang jahit ah kow atau mak limah tukang jahit...tp di sebalik ini saya merasakan simpati dan takziah kepada pihak media masa dan media cetak...wartawan dan editor yg menyesatkan golongan ini....demi menjaga status dan reputasi mereka x mampu jujur dengan karya seseorang..takut untuk mengkritik...tp lebih kepada sifat bermuka-muka....(mungkin banyak mendapat tajaan pakaian kot).....kebanyakan pereka muda hari ini tidak mampu mempamirkan keaslian rekaan....mereka mungkin lebih kepada mengejar glamour dari mengejar ilmu...mereka takut periuk nasi mereka hangus...tp mereka x risau untuk memanjangkan periuk nasi andai kata mereka harus "berpuasa" sekiranya silap dalam adunan resepi.....jadi bagaimana nak kekal dalam industri tanpa keaslian....yang senior pasti pergi...jd kalau tunjang dah patah....di mana dahan na berpaut di kemudian hari......teruskan mengkritik demi membetulkan masa depan bangsa kita....wartawan dan editor harus membetulkan dengan mata hati...demi mendidik masyarakat di luar yg rata2 agak cetek ilmu dalam bidang busana couture@designer made......

captainlukman said...

to comment on part laju2 tu, bkn bidang saya sbb diri sdiri more on pakai based on what's in mag, suit with diri sdiri n experience when i traveled. Tapi betul lah, kebenaran semuanya pahit....just like u said, nak berjaya kene lah parah dulu kan?

Anyhow between london paris n rome, italian style (mostly man) are superb. I love the way they dressed up.:)

new SR

HAFIZ said...

dr KACANG..

walaupun yang berlaku mungkin ada hikmah disebalik nya.. yang pasti tinggal mereka itu di tepi.. kerana kita tahu siapa diri kita.. kenal ke mereka akan kita.. dan adakah kita perlu kisah... tidak? nescaya segala yang baik dtg dariNYA yang buruk dtg dr diri kita... anyway enjoy your trip and take care yourself.. and love my brother Ijul.. huhuhu

Anonymous said...

sebab tu saya suke tengok Fashion Police..pakaian buruk umpama tamparan kepada designer dan pemakai. tp rakyat malaysia masih ada yang takut beri komen...

Unknown said...

ngeh3!...marah nampak....hehehe

Unknown said...

bro gila r...tgk beg lv tue..perghhh mmg bley gmbr kn betapa mewah kehidupan anda.....huhu

Unknown said...

bongkak ! penulisan yg sangat bongkak ! is this what u want young designer to follow u as an idol ? bullshit !

Jimmy said...

I know how mad u are when some of the designers out there claim that their creation is haute couture meanwhile they are not.. or not even close to it.. sometime I wonder didnt they watch any haute couture collection before.how every inch of the dress were made with a very high tailoring technique.. me myself as a witness of our industry finds that how dare these people named themselves a couturier.. very downgrading actually... Some of them create "so called Avant Garde" yg syok sendiri..and few of them were having a DIOR fever I guess.. plagiarize and end up as a dress that Galliano will spit on.. tiru tapi x jadi.. maybe not all Malaysian knows but I bet fashion ppl really know that it's a sad version of the original piece.. not to mention yg love tiru Rizalman.. haha.. cheers..

Unknown said...

kdg2 kritikan / komen tu menyakitkan mata yang membaca, memeritkan telinga yg mendengar tp itu la yg menyedarkan kita. good job!

Kak Mahh said...

Bestnya...pasti banyak yg menarik disana.

..::ciaobella::.. said...

i tot so i was right lepas tgk creation masa MIFA baru2 ni. I thought i yang xtau fashion. Sorry but i thought MOST of the designs if not all were crappy, no class at all. If i am wrong, please educate me. Thanks!

bmisa said...

Judging from yr language I can smell riak already meresap dlm diri seorang bumiputra yg mula mencecah kejayaan. it won't take long for people especially Malay to become like this.Berbalik kpd ajaran Islam. Celebrate yr success moderately n at the same time remain humble n do not look down on others.

La Mode Parisienne said...

Uuuu,Have fun ya!!

Unknown said...

Bongiorno Signor!

Unknown said...

I think the gist of this post is not to downgrade or discourage all the young upstarts rather to motivate/drive these people to achieve excellence.

You know,the apparel/textile industry is the 2nd revenue generating industry for our country. That fact illustrates the high quality products that the factories in this country produced and exported to the international market. If I am a fashion buyer from overseas I would expect the collections which was being showcased on the runaway recently to be of international quality. Sadly most of the collections from our dear young designers were a DISSAPOINTMENT! If these designers were to bring their collections overseas, I am sure they can't even come close to being featured on the 'off schedule' shows.

What does that tell you? Obviously there is a disconnect between the demands of industry and the syllabus of fashion programmes of the colleges in this country!Rizalman, had realised this fact long ago and had on his own strived to achieve a quality that can be accepted internationally.

It is then an insult to the institution to see young designers claiming to be couturiers producing apparel of appalling quality.

Mokhtar: If you disagree with these facts, then don't bother at all

bmisa: Your statement of being 'humble, don't look down on others' sounds very familiar. You're taking this a bit too far by saying 'berbalik kepada ajaran Islam'. Just what are you implying?

NF said...

bler nk update neyhhhhhhh...lme nye tnggguuuuuu....

La Mode Parisienne said...

No,it's not "riak' at all. The post is totally relevant.me likey ;)

Anonymous said...

hello...mr.riz..

1st time jadi follower pada blog2 slain politicians blog.. apapun, i'm proud of you... congratulations ...selalu myokong pada insan seperti u yg sentiasa berusaha tanpa mengenal jemu... semoga segala usaha anda akan dihargai oleh insan yg mcintai seni dah seni itu harus diperjuangkan tidak kira masa..saat...hari ...minggu...

keep it up...keep in touch ya..

annahita said...

salam...beshnyer dpt g london-paris-rome-enjoy your trip

siti azizah Sang Pencinta said...

huhuw akhirnya en rizalman menulis lagi yek.. tapi pendpt en fesyen itu mmg betul pun. walaupun saya sendiri tak pandai berfesyen kita masih tau membezakan yg mana potongan atau jahitan kemas atau tidak kan? Itu kan asas berpakaian. teruskan usaha dan menulis terutamanya di media cetak mengenai kesedaran yg en ingin terapkan di kalangan warga malaysia ini. Selamat dan semoga berjaya.

aqim said...

very interesting,,i like it.

anastasheeka said...

guess u were true. banyak designers nowdays misunderstood about couture concept. will learn more from u as i am one of the fashion student. salam. :)

Sue said...

Untung Umar dapat babah rizalman. Dibelai penuh kasih sayang.. hidup serba lengkap. Harap2 saya dpt juga beri yg terbaik utk anak2...

p/s: bila nk buat lagi program make-over dgn zulfadzli tu yea? sy nak make-over someone. hehehehheee

Miss Opinionated said...

dear rizalman,
do you have a blog or website that i can browse thru all your bridal collections? im actually looking for a designer for my wedding dresses. if you happen to have another website, please post the address on this blog. thanks!

fara

itamrazali said...

Your are soooo fashion..**matila

CathJ said...

wow beshhhh.... tapi... pic last tu... *telan liur*.... hidu bau bolehhh... ^_^

have a great journey..

Ashizu said...

i ske LV-LV you...nak nangess tengok

ffh said...

hey nice thought!bold one

ffh said...

oh by the way, i like the new picture of you and your son.so sweet!

Anonymous said...

salam perkenalan...betul org kata setiap org yg mengambil anak angkat..mesti anak itu akan ada iras muka family angkat tue sendiri...keajaiban allah swt..tdk siapa buleh merungkai...ttg beg LV...tak dpt teman nak komeng...teman paling mampu pun setakat coach jerr...hehehheh

aZuMaya said...

salam perkenalan...suka sgt pic kat atas tue..mmg nmpk real mcm anak beranak betul..muka mmg seiras...tdk syak lagi..betul kata org setiap org yg ambil anak angkat..mesti muka anak itu akan seiras dgn keluarga angkatnya ...kun fa ya kunn...
LV high taste...for me tak mampu lagi..sekadar coach aje lah.

phish said...

cantekkkk header br!!!

Unknown said...

OMG!! this is what all designer have to take note and think about... at least be a knowledgeable designer..
I'm proud to be one of ur blog reader..

Anyway, i dah suka design u apabila i tengok u cipta baju untuk ziana zain eversince.. Zianafolks kan nk buat mcmana.. So, dari situ sntiasa updated ttg u antaranya sebagai pencipta perfect kebaya, siapa yang pakai terletak di badan! Seterusnya dengan label design mega mendung u.. Nak memakai dress yang anggun itu tak mampu, dapatkan satu koleksi t-shirt u sewaktu di Alamanda pun dah cukup rasa happy.. Apapun, i like the term "dari zaman gelap" tu.. :) Term of the day!

ytekecik said...

en rizalman

dah sebulan lebih tak update..
update la citer lagi....

MakSuTaLks said...

very good words from you!I'm loving it..

CT said...

Iskkkkk2 jeleznya...xpe akk nak gi jugak 2011 ni...tp tgh musim bunga kot....

siti azizah Sang Pencinta said...

agak-agak bila la en rizalman ni nak update yekkk.. dah tertunggu2 bahan baru

Anonymous said...

totally a great collection of louis vuitton.amazing i would say.

Ria said...

It is such an inspiration looking at all your designs. I'm your newest follower!

Ria
iheartprettystuffs

Unknown said...

dah lama tak nampak post baru. busy ke?

e s c a p e d said...

loved the way you are... :)

kadang, kena bersikap sinikal untuk menyedarkan orang lain..good job!..

tahniah! untuk semua kejayaan, kerana anda berusaha keras untuk memiliki semua itu. Jadi, soal bongkak tu sangat relevan..ha ha... :))

kepada encik mokhtar/bmisa- kita, adalah apa yang kita pilih. justeru, tak ada salahnya jika kita menghormati pilihan orang lain. dan bukan kita yang layak menghukum manusia lain atas kehidupannya, dan seharusnya kita sama-sama berdoa, supaya Encik Rizal ini, dipermudahkan semua urusannya agar nanti, beliau bisa membantu mereka lain di luar sana yang memerlukan..dan saya percaya, beliau lebih arif tentang itu semua... :)

insyaallah...

Ashizu said...

brilliant post..menyedarkan !!

Mrsfaizor said...

nak satu beg LV tu... boleh...?????

tgsaqura said...

waa...europe..rezeki2..huhu

mknace unlimited said...

:) :) :) terbaeekkk!!!!

aziatul said...

tertarik dengan tajuk "fabulosity by rizalman", saya mula mengikuti blog anda. menarik..saya ketawa dan kadangkala saya hampir menitiskan airmata tatkala coretan anda menyentuh jiwa. coretan tentang umar kesayangan kamu, kegilaan kamu terhadap LV,pasti tidak lupa koleksi rekaan terbaru dan aktiviti yang kamu lakukan. personally, i like your thoughts on fashion and islam (dah lama kot blog tu).i agree there is no compromy when it comes to aurat. kamu berani..tidak ramai yang berani memberi pandangan yang sebegitu walaupun kamu mempunyai clothing line yang terdedah sana sini. you have shown your respect to this. well done dude!! satu hari saya pasti akan punya rekaan puteh dalam gerobok saya.

coretan dibawah adalah pandangan peribadi saya mengenai kamu melalui pembacaan saya di blog.

RIZALMAN IBRAHIM

seorang yang garang tapi punya hati selembut sutera
tegas tapi punya sifat kompromi yang tinggi
kuat bekerja tapi berlibur tetap jua hebat
sukakan glamor tapi masih punya rasa rendah diri
mewah tapi masih punya rasa syukur
sangat teliti tapi pada dasarnya sangat simple
bermulut puaka tapi tahu apa yang diucapnya

semua sifat ini membuatkan kamu layak menjadi MUMMY dan BABAH terbaik buat UMAR. mungkin, ada yang tidak betul tentang kamu disini tetapi ini hanya pandangan peribadi kerana saya tidak kenal kamu in person hanya melalui blog.

apa yang nyata kamu telah membantu memantapkan industri fesyen negara. kamu adalah aspirasi buat mereka yang berkecimpung dalam industri ini. keep up the good work ya!


ps: actually tak tahu nak post my thoughts ni kat mana. boleh kot kat sini.

dot shahnaz said...

one thing i like about you Rizalman... u show your true colors! love the way u r, yr work, yr detailing, yr everything.. inclusively yr write up... it really brings u! heheheh.. part bongkak tu i suka...

yap, truly wat u were saying, fashion kat sini top up each other.. tak nampak the individual design @ designer.. me not fashion ppl but love the see quality fashion in market.. one thing tak mampu milik, and secondly, designer tak create fashion for ppl plus size like me.. kih kih kih... and thirdly, claimed to muslimah fashion but unfortunately, still got belahan here and there... me trying hard to be muslimah ... another kih kih kih but in serious mode!
all the best to you... and hv a great vacation!

Unknown said...

Kali pertama terbaca blog nie i dah jatuh cinta...wow...AWESOME!!!....
KELAKOR pun ada...tapi bagus lah....i setuju dgn kata2 u RIZ......

FAZOSIN

mila said...

wahhhh...seme LV..... tabik2..

Anonymous said...

salam Rizalman...ni org sekampung nak join juga..he he...i like your entri...you know what's you write..walaupun mungkin ada org yg panas punggung dan tak suka...but i like...tapi jgn risau..u dah ada trademark sendiri...kita dah tau workmanship designer yg bagus....all the best...dah follow u...like all your entries....best...

Paket Wisata Bandung said...

Assalamu'alaikum wrwb

Terimakasih telah berkirim kepada kami..kalau boleh tau rencananya berapa hari..nanti akan kami buatkan itenary dan informasi he=arga dan fasilitasnya..terimakasih.

Wassalam

Rizal
+6287822421314
www.pakejpercutian.co.cc

Unknown said...

wow! bestnye pergi jalan dan bershopping di london..

Tasha said...

nak tumpang promosi make up servis kat UKM area.... klik sini:
http://natasha1987-makeup.blogspot.com/

A.H.A.D said...

ya Allah! bersusun LV..
kalah kimora hahaha